Afschuwelijke nacht ( 22-10-'09 )

"Hoofdzaak, of kop-stuk" ?(trigger)

Zoals jullie ws weten heb ik continue aangezichts en hoofdpijnen, met name als ik ontspan of lig.
Om de nacht door te komen neem ik nu een halve van 25 mg. Seroquel, plus om de dag, of 10mg Temazepam, of Zoplicon. Zodra ik ga liggen begint die pijn in mijn gezicht en onder mijn schedel zich letterlijk te roeren (de kop op te steken, ja, want oa steken doet het ook). Het is een ‘waar’ horror-gebeuren dat er zich dan afspeelt; wat ik ‘het hoofd moet bieden’.  Nu ja, inmiddels ben ik al (niet) aardig wat gewend. Het duurt een poos voordat die meds me in doen slapen, wat overigens niet altijd lukt.
Gedurende de nacht moet ik de slaapmeds dikwijls nogmaals gebruiken, om zo dat wrede gebeuren weer te kunnen ontvluchten, waarin ik dan weer wakker geworden ben.

Overdag wordt de pijn en dat extreme gedonderjaag in mijn lichaam ook steeds moeilijker om vol te houden. Maar ik wil zo min mogelijk mijn toevlucht zoeken tot Oxazepam of Diazepam. Te meer omdat die psychiater mij er zo bang voor heeft gemaakt.

Doch zoals ik het vannacht heb ervaren, zo erg was het nog nooit.
Ik wil het toch even delen hier.
Om 1 uur werd ik wakker van een ‘alles overdonderende pijn’ onder mijn schedel. Alsof mijn hersens in de fik stonden. Een PIJN, NIET te beschrijven. ‘Normaler wijze" moet ik dan zo vlug als mogelijk rechtop gaan zitten, of eruit. Maar dit was geen normaler wijze meer! Dit was ‘van de zotte’, zxc3xb3 erg!
Als in een soort van shock kon ik niets. Ik bleef het als perplex maar ondergaan. Ik kon alleen bidden : "God help", bis.bis. Bleef er in een soort ongeloof/verbijstering(?) aan onderhevig. Het was zo extreem erg!
Ik dacht dat er iets goed fout was, daar in dat hoofd van mij. Ik dacht, ja, wxc3 t dacht ik?????
Ik dacht, ik moet eens proberen of je nog kan praten, misschien heb je wel een hersenbloeding, of ????
Toen zei een heel aarzelend babystemmetje (dat ikzelf was) heel voorzichtig "ma-ma", als een heel klein kind dat haar eerste woordje probeert te zeggen.
Daarna probeerde ik eens of ik mijn ledematen nog kon bewegen. Ja, alles ‘deed het nog’. Maar vraag niet hoe. Ik was er erg beroerd aan toe. Had geen beheersing over mijn lichaam, het trilde, schokte en bonkte zo van binnen, en overal in me.

Ik heb het licht aangedaan, en zag toen de tijd pas, en heb op de vloer geklopt om Karel te waarschuwen, die nog beneden was.
Toen hij kwam, zei ik met een toonloze, krachteloze, stem, dat er een dokter moest komen. Ik kon gewoon niet normaal spreken. Geen energie, omdat ik zo onder die pijn bedolven was.
Karel zei dat ik Diazepam moest nemen, dat hij naast me zou komen liggen. Ik moest naar het toilet, doch kon amper lopen. Gestrompeld ben ik. Me overal aan vasthoudend.

Ik vroeg ook nog een paar keer (met klem) aan Karel of hij (als ik dood zou gaan) als eerste die 2 kleine klipjes uit mijn haar wilde halen. Dat leek mij zo stom uitzien voor de begrafenisondernemer, of wie er dan ook komt. Idioot, waar je je dan druk om kan maken, hxc3xa8?
Na die pillen (en mijn aften verzorgd te hebben) dan maar weer in bed, en die pijn ‘rustig laten woeden’ (zachtjes: ‘kreun, kreun, kerm, kerm’).
1 uur later nog hetzelfde liedje. Het bleef, die ‘niet te beschrijven hel in mijn kop’.
Toen 2 Oxazepam genomen (durfde wel niet, maar allez, nood breekt wet).
Karel’s bewegingen kon ik niet verdragen, ook geen geluid, ofzo.
Karel is toen naar zijn eigen kamer gegaan. Een klein uurtje later ben ik ingeslapen.
Want om 8 uur werd ik in die pijn weer wakker.

Tja, en wat dan?
Eruit!
Blij, toch nog geslapen te hebben, maar zo ondersteboven vanwege, dat alles nxc3xb3g weer erger geworden was.

Waar ik al een paar weken over aan het dubben was, heb ik nu dan maar gedaan. Ik heb de huisarts gebeld. Ik wilde zxc3xb3 graag e.a. met haar bespreken, o.a. over dat medicijngebruik, en over, hoe nu te handelen, omdat alles nog steeds maar erger wordt.

Ik kreeg de assistente zo ver, dat zij mijn h.a. terug zou laten bellen.
Om 11 uur heb ik haar op de hoogte kunnen brengen, over wat er zich in de laatste maanden had afgespeeld.
Ze wist niets over de bevindingen van de neuroloog, niets over die psychiater, niets van dat Revalidatiecentrum.
Heel rustig heb ik alles met haar kunnen bespreken.
Zij zei ook nog dat die psychiater mij met een beroepsblik benaderd had. Exact zoals ik het idd had gevoeld.
De h.a. vond dat ik alles heel goed had gedaan. Ze weet ook dat ik heel veel pijn verdraag zonder naar meds te grijpen. Ze was het niet met die psych. eens. En ik mocht best naar eigen bevindingen die Oxa’s en Dia’s nemen.
Het was een opluchtingen, om alleen al eens aan iemand dingen duidelijk te mogen maken, en niet ‘voor gek’ te worden versleten.
Hxc3xa8, hxc3xa8! Nu kan ik er hopelijk weer ff tegenaan.

Want dat moet. De pijn is er nog. Ook dat afknijpen in mijn voeten en benen. Het hevige schokken in mijn lijf, maar vooral ook in mijn mond en gezicht, brrrr.

Toevallig heb ik iemand bij het forum voor ‘kinderen van narcistische ouders’ leren kennen, die ook die sensaties in haar lichaam heeft. Alsof je elke cel voelt bewegen. Zij heeft ook veel pijn, maar meer op reumatisch gebied.
Zij zei ook dat het de Adrenaline is, waardoor je nog altijd op scherp staat en van binnen ahw nog altijd op de vlucht slaat; waar dat vroeger nodig was, maar niet mogelijk.
Dit wist ik al, maar ik heb nog nooit iemand ontmoet die dit gedonderjaag in haar lijf ook heeft. Gelukkig voor haar heeft zij het een stuk minder.

Enfin, vanochtend vroeg heb ik voor de broodnodige steun maar eens de Bijbel opengeslagen (op goed geluk). En ik dacht, als er nu het woord Sion in voorkomt (in dat stukje) dan is het goed.
En, warempel, het ging daarover. Over die berg die zo heet.
Ik dacht nog, misschien is het toeval, maar het gaf me toch hoop.
Later toen ik het aan Karel vertelde, en hij het las, zei hij: "je hebt nog niet ver genoeg gelezen". Hij las het voor. En vlak na mijn stukje ging het over Dochtersions. Wonderlijk, toch?
Het staat in Micha 4: "Het komende Vrederijk", en "Jeruzalem in nood, maar bestemd tot heerlijkheid".

Nu ben ik aan het einde van mijn ‘hoofd-stuk’.
Volgende keer weer een leuker stukje ;-).

Een hele fijne dag toegewenst.

p.s. heb wel een beetje moeite om dit te publiceren, maar dat heb ik wel vaker.

13 gedachten over “Afschuwelijke nacht ( 22-10-'09 )

  1. Even een plakberichtje… ik kom deze week weer lezen, want ons internet werkt weer. Vanavond in elk geval een nieuw blogje van onze kant en anders absoluut morgen wel.

    Bedankt voor je trouwe bezoekjes tijdens onze afwezigheid!

  2. lieve mies
    daar ben ik dan weer
    na een tijdje even niet hier te zijn geweest
    nog eens gekeken naar je prachtgedicht
    de tekst die zo veel verdriet toont zoveel zegt
    zoveel uit zoveel weerlegt
    zoveel in te zien zoveel om voor te vechten
    om het te winnen van hen van hen de slechten
    de tijd zal komen ook al duurd die lang
    de weg er naar toe zo oneerlijk soms en dat maakt bang
    maar eens dan zal die dag daar zijn
    dan lieve mies
    dan voelen jij en ik en al die anderen zich niet meer klein
    maar trots van dapperheid van blijdschap en opgelucht
    de wereld anders kunnen aanschouwen in een heel lange zucht
    we hebben er dan heel veel voor moeten doen veel voor moeten laten
    maar eens zal het wat opleveren zal het echt gaan baten

    en dat mies dat wens ik jouw en iedereen toe die dit mee moet maken
    dat het verdriet de onmacht maar mag staken

    de weg nog lang te gaan
    om eens ja eens in die vrijheid te staan
    en dat dat gaat zeker komen daar ben ik van overtuigd

    ik denk aan je
    en vergeet je niet

    heel veel sterkte alle liefs
    van mij karin

  3. Oh lieve Mies,

    Wat erg! Wat een verschrikkelijke ervaring, om te huilen zo erg.
    Ik zit hier ook met tranen .
    Wat denk je komt dit ook door ons mailkontakt van woensdag?
    Is het toch nog te vroeg?
    Ik zal vanavond voor je bidden en om wijheid.

    Je dochter die je zo graag zou willen omhelzen en troosten en je geven wat je nodig hebt.
    Alles wat jou moeder heeft nagelaten.

    Miriam

  4. Och die Mies, die lieve lieve lieve Mies, mijn dinnetje.

    Wat ontzettend, vreselijk afschuwelijk, wat een hel wat je daar beschrijft! Ik zit met tranen in mijn ogen te lezen dat het allemaal nxc3xb3g erger is geworden en dat je gewoon als verlamd was van de pijn. Lief Miezemeisje, ik weet gewoon niet wat te zeggen, behalve dat ik het zo ontzettend afschuwelijk vind voor je.

    Die andere persoon met al die pijnen, hoe gaat zij er mee om? En heeft zij een remedie of is ze net als jij al tijden aan het dokteren zonder resultaat? (Nou ja dat ze het kastje en de muur gevonden heeft dan.)

    Ik vind het moedig van je dat je contact opgenomen hebt met je h.a. en dat je het een en ander besproken hebt. Maar hoe kan je toch zo doorgaan? En er moet toch wel een arts zijn die hier meer van weet en er wxc3xa9l iets aan kan doen…? Pff wat een ellende, je weet gewoon niet waar je het zoeken moet…

    Toevallig overigens dat je de bijbel opensloeg bij dat stuk. Wat was de moraal van het betreffende stuk tekst dat je gelezen hebt? (Ik heb geen bijbel dus ik kan het niet lezen)

    Sorry dat je weinig hoort Miesjelief, het is een beetje moeilijk hier thuis, kost veel energie…

    Een heel dikke knuffel voor mijn allerliefste dinnie Mies.
    Iam

  5. Lieve Miriam, en Mies,

    Miriam ik lees net jouw reactie en ik zit hier met tranen in mijn ogen. Wat ontzettend lief en mooi…

    Het raakt me heel diep.

    Liefs
    Iam

  6. lieve mies
    wat een afschuwelijke nacht heb je moeten doorstaan
    ik weet van je pijnen telkens weer maar dat het in heftigheid toeneemt
    dat is verschrikkelijk en je dan vervolgens niks meer kunt totaal
    overgeleverd aan die gruwelpijnen totaal leeggezogen
    ik ben blij dat de ha het oke vind dat je wel meer oxa en dia mag nemen
    psych zijn daar vaak wat voorzichtig mee maar met jouw pijnen moet je toch iets om iets te kunnen rusten je kunt niet maar door gaan en door gaan dat is niet meer uit te houden zoals je ook beschrijft
    o wat zou ik voor je willen dat het ophoud met die pijnen of in ieder geval een stuk minder wordt
    echt ik hoop zo dat op een dag die bijzondere dag aanbreekt
    je verlost wordt van je pijn
    wel toevallig dat je net dat stuk las en dan de zinnen erachter aan
    dat geeft je toch weer wat hoop en moed
    ik hoop echt dat die hoop en moed je verder mogen brengen
    dat je nu wel beter kunt slapen
    lieve mies schroom niet om ook ze in tenemen
    je bent ze nodig die medicijnen

    ik denk aan je zoals altijd
    wens je heel veel sterkte en alle liefs toe
    karin

  7. Hallo Mies,
    ik zie je af en toe bij anderen ‘langskomen’ en nu dacht ik: ik klik eens op haar site ! Ik moet hier eerst nog hxc3xa9xc3xa9l wat lezen eer ik je een persoonlijker reaktie kan sturen, maar die komt ! Jouw ‘lijdensweg’ kwam ik nog niet eerder tegen, in die hevige mate dan…. Ik kan nu wel begrijpen dat jij hxc3xa9xc3xa9l goed begrijpt wat de ‘meisjes’ die je, zoals ik vaak zie, bemoedigende berichtjes stuurt, doormaken en jij hen dus echt tot steun bent !
    Alvast hxc3xa9xc3xa9l hartelijke groetjes, hanny
    (quadrisquare.punt.nl en http://hoopdoetlevenblog.punt.nl)

  8. @ Iam, de moraal van dat stuk is, dat God vrede zal brengen over alle verdrukten, en ze in hun eer zal herstellen. Dat God Koning zal zijn op de berg Sion. Dat de kinderen van Jeruzalem (dochtersions) verlost zullen worden van al het ontrechtmatige dat hen is aangedaan, en dat God recht zal spreken (als een rechter zal oordelen) over diegene die zo gemeen tov Zijn kinderen zijn geweest.
    Hij belooft dat in die stukjes.

    Een beetje provisorisch uitgedrukt. Maar ik ben opnieuw emotioneel.
    Ben een beetje ‘van de kaart’ vandaag.
    Dank je voor je intens lieve reakties, ook tov Miriam.

    Hier een kopie vanuit ‘Het Boek’:
    Micha 4, vers 1 t/m 14
    1 In de laatste dagen zal de berg Sion met de tempel van de HERE de bekendste berg ter wereld zijn. Alle volken zullen hoog van haar opgeven. Mensen uit alle volken zullen daarheen een pelgrimstocht maken. 2 “Kom”, zullen zij tegen elkaar zeggen, “laten wij naar de berg van de HERE gaan om de tempel van de God van Israxc3xabl te bezoeken. Hij zal ons leren hoe wij moeten leven en wij zullen Hem gehoorzamen.” Want in die tijd zal de HERE vanuit Jeruzalem de hele wereld regeren. Vandaar zal Hij Zijn wetten uitvaardigen en Zijn woord bekendmaken. 3 Hij zal recht spreken tussen vele volken en machtige, ver weg gelegen naties terechtwijzen. Oorlogstuig zal worden omgebouwd tot landbouwwerktuigen. Geen enkel volk zal nog een ander volk aanvallen, want alle oorlogen zullen verleden tijd zijn. Niemand zal meer worden opgeleid tot soldaat of officier. 4 Iedereen zal rustig in de schaduw van zijn eigen huis zitten, in vrede en welvaart, want er is niemand meer die hen opschrikt. Dit heeft de HERE van de hemelse legers beloofd. 5 Daarom zullen wij de HERE onze God voor altijd volgen, ook al aanbidden de volken rondom ons afgoden! 6 “In die tijd”, zegt de HERE, “zal Ik mijn volk dat Ik heb gestraft, terugbrengen. Alle kreupelen en verdrevenen zullen terug komen. 7 Ik zal van hen die nog over zijn, weer een sterk en machtig volk maken en Ik zal voor eeuwig hun koning zijn op de berg Sion. 8 Jeruzalem, wachttoren van Gods volk, u zult uw koninklijke macht en heerschappij van vroeger weer terugkrijgen.” 9 Maar waarom schreeuwt u nL zo hard? Waar is uw koning? Waar zijn uw adviseurs? Pijn heeft u overvallen als een vrouw in barensnood. 10 Krimp ineen en schreeuw het uit van pijn, volk van Sion, want u moet deze stad verlaten en in de velden gaan wonen. U zult in ballingschap naar Babel worden gestuurd. Maar daar zult u worden bevrijd. Daar zal de HERE u verlossen van al uw vijanden. 11 Het is waar dat talloze volken xc3xa9xc3xa9n front hebben gevormd tegen u. Zij roepen: “Wij willen bloed zien! Wij willen de bevolking van Sion vernietigen!” 12 Maar zij kennen de gedachten van de HERE niet en hebben geen begrip voor Zijn plannen. Want er komt een moment waarop de HERE alle vijanden van Zijn volk zal verzamelen als korenschoven op de dorsvloer. 13 “Sta op, bevolking van Sion, en dors. Ik zal uw horens van ijzer en hoeven van koper geven. U zult vele volken totaal vertrappen en hun geroofde rijkdom aan de HERE wijden, aan de HERE van de hele aarde.” 14 Te wapen! De vijand heeft een belegeringswal tegen Jeruzalem opgeworpen. Met een roede zal de rechter van Israxc3xabl in het gezicht worden geslagen.

Geef een reactie

