Hartverscheurend

Hartverscheurend.
Gisteren keken we naar ‘Spoorloos’, daarin huilde een vrouw uit Kroatixc3xab zo hartverscheurend. Ik (+ Karel) huilden mee.
Ik herinnerde mij toen, hoe ik vroeger (vanaf een jaar of 18, eerder niet) ook vaker zo intens hartverscheurend heb gehuild, en gehuild, en gehuild, gekermd, het uitgeschreeuwd. BV toen ik een keer in het donker alleen, die ong. 7 km terug naar huis liep, vanaf de instuif (de soos). Het was toch stikdonker, ik was toch helemaal alleen met mezelf, en kon /durfde mij over te geven, zeg maar.
Het moet toen mijn echte zelf zijn geweest, die ik naar boven liet komen, om het uit te schreeuwen

Het is vaker gebeurd. ’s Nachts alleen in bed.

Ik geef het toe, ik heb hard, hartverscheurend gekermd, gehuild, het uitgeschreeuwd van ellende; lijdend aan het leven, een ‘leven van intens verdriet moeten verbergen’ : ‘aan de lopende band werk’, en wie zal dat betalen? Ik.
Ik betaalde hun verdiende loon!
Maar, boontje komt om,
om zijn loontje.

Ik, het heilige boontje
sta op uit het graf, waar zij mij eerst
(zwart gemaakt in mijn eigen ogen) in hebben gestopt.
En dit, met zijn allen,
mij moest dit bevallen.

Een zware bevalling, dit (achteraf pas gezien).
Wie niet weg is, wordt toch niet gezien.
Ik werd niet gezien.
Over het hoofd gekeken.
Alleen goed voor straf.
Ik mocht er anders, dan alleen daarvoor
niet zijn.
Nee, ik vond het niet fijn, ook al deed ik,
moest ik doen alsof.

Hahaha
laat me niet lachen
Ik lach me een bult
eigen schuld eigen bult
Ik had geduld
maar duld jullie niet langer
en ook niet korter
het moet eens afgelopen zijn
Mijn pad, jullie oorlog
kruiste mijn pad
gekruisigd, dat werd ik
door hoongelach

Het lachen vergaan
Jullie zijn te ver gegaan
That’s it.

Geef een reactie

