Verwerking laatste emdr.

23 Sept.

In overleg met therapeute I. hebben we vandaag besloten, dat dit voorlopig de laatste van de 3 (dubbele) EMDR-sessies zou worden.

De emdr is met wederzijds respect afgesloten. Het komt er op neer, dat in de emdr- sessies door de therapeut is bevestigd dat Karel en ik heel goed bezig zijn.
En het is fijn om door iemand die er ook verstand van heeft, extra bevestigd te worden.

Sterker nog, Karel (en ook ikzelf) hebben haar nog het xc3xa9xc3xa9n en ander mogen leren over de werking van de geestelijke wereld; ook over hoe dat in elkaar zit mbt religie e.d..

Karel heeft mij de laatste 2 sessies goed op weg geholpen, eigenlijk deden I. en hij de emdr in samenwerking met elkaar. En het is "mooi geweest".

Ik heb er geen spijt van dat we dit toch hebben gedaan. Tijdens de behandeling heb ik me intenser moeten verplaatsen in drie specifieke gebeurtenissen, welke wij als model hadden uitgekozen om te behandelen. Voor mij was het een nadrukkelijker herbeleven, omdat ik daar niet op mocht reageren met het verstandelijk beredeneren van die situatie. Nu moest ik mijn gevoel laten prevaleren, en daar werd ook steeds op doorgehamerd door I.

Butterfly2

Maar het echte emdr-systeem werkte bij mij niet.

Wel heeft I. bevestigd, dat ik van mezelf mag houden, dat ik bestaansrecht heb; en dat ik boos worden mag. Ook heb ik geaccepteerd dat ik vroeger niet boos had kunnen worden, en dat ik ook niet schuldig ben aan het feit dat ik me niet kon verweren en hen daardoor ben gaan dienen; dat ik daar in huis "alle kou uit de lucht ging halen", en alleen maar "goed heb willen zien", in die hele oorlogssituatie die er om mij heen heerste. Het is een overlevingstaktiek geworden.

Toen I. mij "voorschotelde" hoe slecht mijn ouders waren, en ik niet anders kon dan dit te beamen, heb ik nog wel even wat traantjes moeten laten. Het wxc3 s gewoon een onleefbare situatie, echt heel verdrietig om mij dit te moeten realiseren, en dit nu ook toe te geven. (Ik kon nu geen excuses meer gaan verzinnen voor hen, of enige schuld bij mijzelf neer gaan leggen noch, zoals ik altijd onbewust heb gedaan, die schuld bij mezelf te gaan blijven zoeken.)

Dat het me destijds idd is gelukt, om van die afschuwelijke situatie voor hen (en ogenschijnlijk ook voor mijzelf) onrechtmatig iets goeds te maken, daar ben ik ook niet schuldig aan.
Iets wat slecht is mag je niet omdraaien naar goed.! Ik had niet anders gekund; ik had die kennis en kracht niet om het anders op te lossen.

Van I. heb ik ook bevestigd gekregen dat ik niet schuldig ben aan mijn pijn van nu. Samen met Karel hebben we doorgesproken dat het nog altijd de lichamelijke vertaling is van de psychische pijn, veroorzaakt door hun geestelijke mishandelingen. En dat ik dus door moet zetten met dit te accepteren. Ook in het accepteren van die pijn ( dat ik daar dus helemaal niets aan kan doen, voorkomen, noch verhelpen ) zal ik geduld moeten hebben tot alles is verwerkt; totdat het gedeelte van mijn geest en mijn denken, dat zo negatief door hen is bexc3xafnvloed helemaal opnieuw is "gereset".

Dus we gaan met Gods hulp verder op de ingeslagen weg.

We zitten goed, zullen we maar zeggen!

Butterfly_watching

4 gedachten over “Verwerking laatste emdr.

  1. Dag lieve Mies,

    alles wat je doet en waar je profijt van hebt, is mooi meegenomen. De bevestiging dat je goed op weg bent is ook iets heel positiefs. Heeft I. je nu doorverwezen naar een andere therapeut? Of wil je zelf naar een andere therapeut? Of wil je eerst eens aanzien hoe je je verder ontwikkelt?

    Wat fijn dat jij en Karel zo’n goed, op elkaar ingespeeld team zijn!!!

    Knuffff
    Ikke

  2. Dag lieve Mies!

    Ondanks dat het best zo zou kunnen zijn, dat sommige dingen niet helemaal fijn zouden kunnen zijn; zoals het te horen krijgen dat EMDR niet helemaal werkt, of dat je de pijn nog even zult moeten verdragen….toch krijg ik een fijn gevoel bij je bericht.
    De erkenning die je krijgt, dat je op de goede weg zit. Dat ze je verzekert, dat je niet anders kon en kunt..dat het niet jouw schuld is….
    Houd dat vast!

    x

  3. lieve mies

    jammer dat de emdr niet gelukt is in die zin wat het had moeten doen.
    toch lees ik hieruit dat jullie op de goede weg zijn en dat wist ik natuurlijk ook al wel deels maar dat je daarin nu de bevestiging krijgt is een heel mooi gegeven.

    een heel goed gegeven en dat je daarin de steun van je religie mag ontvangen en dat jullie haar daar nog iets van konden leren en zij dat aannam geeft natuurlijk ook een heel goed gevoel.

    dat zij nu ook de bevestiging geeft je was een onschuldig kind
    dat jij niet schuldig was maar zij oh wat zal dit een opluchting zijn.

    nu kun je verder dappere sterke mies samen met karel en je veilige haven naar een betere toekomst ik wens het je zo
    uit de grond van mijn hart

    je hebt zo’n enorm groot en goed hart van goud.
    zo dapper zo goed op weg

    ik denk aan je en zal je steunen in heel je strijd altijd.
    veel liefs Karin

Geef een reactie

